ADVERTISEMENT

Wednesday, November 4, 2009

Learn Ayatul Kursi

Ayat al Kursi: the Verse of the Throne is verse 255 of the second chapter (Surah) of the Holy Quran, Surat al-Baqarah (The Chapter of the Cow)

bsm 

 

اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ

لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ

لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ

مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ

يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ

وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ

إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ

وَالأَرْضَ وَلاَ يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا

وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

 

HADITH:

Abu Dhar said; O Messenger of Allah, what is the greatest thing that has been revealed to you?’ He said, Ayat al-Kursi, 'Allah! La ilaha illa Huwa' [an-Nasa'i]

Abu Hurairah (radiAllahu anhu) narrated; In Surah al-Baqaraah there is an ayah which is the best of all the ayahs of the Qur’an. It is never recited in a house but the Shaytan leaves: Ayat al-Kursi.

Abu Umamah Al-Bahili (may Allah be pleased with him) reported: The Prophet (peace be upon him) said: "The one who recites it after each of the obligatory prayers, then death will be the only thing preventing him from entering Paradise." [Ibn Sunni, Ibn Hibban]

Reference:

World of Islam Portal

The Throne Verse

Mount Hira

 

Dengan nama Allah yang Maha pengasih lagi Maha penyayang.

Allah, tiada tuhan yang sebenar melainkan dia. Yang hidup kekal berdiri dengan sendirinya. Tidak dipengaruhi oleh rasa mengantuk dan tidur. Miliknya  segala apa yang di langit dan apa yang di bumi. Tak seorangpun yang dapat memberi syafaat di sisiNya kecuali dengan izinNya. Allah mengetahui apa yang ada di sisi mereka, di hadapan dan di belakang. Sedang mereka tidak mengetahui sesuatu daripada ilmuNya melainkan sekadar mana yang Allah kehendaki. Amat luas kursi Allah, sepenuh langit dan bumi. Tidak berat bagi Allah memelihara kedua-duanya dan Allah Mahatinggi lagi Maha Agong.

Kandungan Ayatul Kursi ~ Ayatul Kursi mengandungi 16 fasal, tersusun dari 50 perkataan, dirangkai dengan 170 huruf. Bilangan ini adalah bilangan yang terpilih, siapa mengekalkan membaca Ayat Kursi; tidak ada sesuatu yang dituntut olehnya melainkan berhasil, merangsangkan jiwa, digerun dan dihormati. Tidak ada sesiapa yang boleh menyusahkan samada dengan perbuatan atau perkataan.

Mempelajari Ayatul Kursi ~ Terdapat dalam tafsir Bahrul-ulum, menyatakan:- Rasulullah (SAW) bersumpah dengan kebesaran nama Allah dan kudrat kuasanya telah bersabda; barang siapa mempelajari Ayatul Kursi dan mengetahui benar-benar akan hak ayat itu, Allah Subhanallah Wa Ta’ala akan membukakan lapan pintu syurga baginya dan dipersilakan ia masuk melalui mana-mana pintu yang dipilihnya sendiri..

Rujukan: Hikmat Ayatul Kursi oleh Ali Zulfakar

Related Posts with Thumbnails

ADVERTISEMENT

Locations of visitors to this page